بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» نکات خرید طلا و جواهر

نکات خرید طلا و جواهر

در هنگام خرید طلا باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

اینکه قبول کرده‌اید در هنگام خرید طلا باید به نکاتی دقت کنید، باعث می‌شود از بسیاری اشتباهات احتمالی دور بمانید. در واقع در این نوشته قصد داریم راهنمایی‌هایی در اختیار شما قرار دهیم تا با کمترین ضرر طلا بخرید. شما به هر علتی ممکن است به سمت طلافروشی بروید، اما نکاتی هستند که بهتر است از قبل آن‌ها را بدانید. قصد ما این نیست نکات بدیهی را تکرار کنیم، بلکه تنها قصد داریم که با یادآوری چند نکته‌ی اساسی شما را در خرید طلا کمک کنیم. اول آنکه بهتر است بدانید برای چه و با چه هدفی به طلافروشی می‌روید و پس از آن در هنگام معامله باید به سه نکته‌ی اساسی که در این مقاله به آن اشاره می‌کنیم اهمیت دهید تا خریدی مناسب و لذت بخشی داشته باشید.


چرا به طلا فروشی می‌رویم؟

البته که به قصد خرید طلا وارد طلا فروشی می‌شویم. اما قبل از آن باید ببینید که جز کدام‌یک از دسته‌های زیر هستید:

  • برای خرید عروسی و ‌یا هدیه دادن طلا می‌خرید؟
  • برای پس انداز و روز مبادا قصد خرید طلا دارید؟

مواردی که گفته شد سوالاتی است که بهتر است قبل از خرید طلا از خود بپرسید. در ادامه سعی می‌کنیم پاسخ مناسبی به هر‌یک از سوالات بدهیم.


بهترین طلافروشی ها


خرید طلا برای عروسی یا هدیه دادن

از هیجان انگیزترین بخش‌های خرید برای ازدواج علی‌الخصوص برای خانم‌ها احتمالاً خرید طلا و جواهر است. علاوه بر لذت بخش بودن، خرید حساسی به شمار می‌آید که لازم است در هنگام خرید نکات زیر را در نظر بگیرید.

۱- به اسم طلا، پلاتین نخرید:

طلا با حرف k در کنار عیار آن بر روی قطعه قابل تشخیص است. برای پلاتین حروف pt را روی قطعه حک می‌کنند. پس با‌ یک دقت جزئی طلا و پلاتین را از هم تمییز دهید.

۲- به اسم طلای نو، طلای دست دوم نخرید:

موضوع دیگری که باید دقت کنید این است که طلای دست دوم را به جای طلای نو نخرید. برای تشخیص این موضوع به قسمت قفل قطعاتی مانند دستبند و گردنبند توجه کنید. اگر طلا دست دوم باشد در این قسمت‌ها کمی‌رنگ رفتگی ‌یا خط و خش ظاهر می‌شود.

۳- بودجه‌های کلان صرف نکنید:

البته این موضوع به خود شما بستگی دارد. اما اگر قصد ندارید هزینه‌های گزافی بابت خرید طلای ازدواج صرف کنید از محصولاتی انتخاب کنید که تراشکاری‌های خاص ‌یا مدل‌های به خصوصی نداشته باشند. این موضوع کارمزد ساخت طلا را کاهش می‌دهد.

۴- قید سنگ و نگین را بزنید:

درست است که این اقلام بر زیبابی قطعه طلا تاثیر زیادی می‌گذارند، اما قیمت محصول را تا حد زیادی بالا می‌برند. بدیهی است که در هنگام فروش قیمت بسیار پایین تری در انتظار شماست. بعلاوه مشکل زمانی پیش می‌آید که به دلیل شناخت کم، سنگ و نگین تقلبی خریداری کنید.

۵- در زمان‌های کم تقاضاتر، طلا بخرید:

ماه‌هایی مانند محرم و صفر که مراسم‌های ازدواج برگزار نمی‌شوند، تقاضا برای خرید طلا کم می‌شود. همین موضوع بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد. پس اگر امکانش را دارید خرید خود را به این دوران موکول کنید.

حرف خودمانی: هیچگاه سر به زنگاه طلا نخرید! برای مثال اگر به مناسبت عید نوروز می‌خواهید طلا بخرید، نگذارید درست قبل از عید نوروز به طلافروشی بروید و خرید خود را انجام دهید، با یک برنامه ریزی می‌توانید این خرید را موکول کنید به چند ماه قبل از عید نوروز!


خرید طلا برای پس انداز

ممکن است قصد شما از خرید طلا پس انداز برای روز مبادا باشد. این که اصولاً خرید و انبار کردن طلا کار درستی است ‌یا بهتر است سرمایه را در جریان مالی کشور به گردش در بیاوریم، البته در حوصله‌ی این بحث نمی‌گنجد. فرض را بر این می‌گذاریم که تصمیم شما برای پس انداز کردن طلا قطعی شده است. در این خصوص نکاتی وجود دارند که توجه به آن‌ها شما را از اشتباه کردن دور می‌کند. خرید طلا به هر حال خرید گران قیمتی است و باید سعی کنید با کمترین ضرر آن را به انجام برسانید. این موضوع علی الخصوص وقتی هدفتان پس انداز باشد اهمیت زیادی پیدا می‌کند، چند نکته را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم:

۱- طلای دست دوم بخرید:

باز هم موضوع به اجرت ساخت برمی‌گردد. اجرت ساخت هزینه‌ای است که بابت ساختن طلا به کارخانه‌ی سازنده پرداخت می‌شود. بدیهی است که طلای دست دوم از این قاعده مستثنی است. پس در هنگام خرید اجرتی نمی‌پردازید و در زمان فروش همان قطعه کمتر ضرر می‌کنید.

۲- برای سنگ و نگین پول پرداخت نکنید:

همانطور که در بخش خرید طلا برای ازدواج هم قید کردیم، وجود نگین و سنگ بر روی قطعه طلا صرفاً به قیمت آن هنگام خرید می‌افزاید و در هنگام فروش سودی عاید شما نمی‌شود. پس بهتر است طلای پس اندازی خود را از بین مدل‌های بدون سنگ انتخاب کنید.

۳- به جای طلا سکه بخرید:

اگر هدفتان از خرید طلا بهره بردن از کاربرد زینتی آن نیست، سکه بخرید. سکه هیچ اجرت ساختی ندارد و در زمان فروش با کمترین ضرر به فروش می‌رسد.

حال که نکاتی پیرامون خرید طلا به قصد پس انداز را بررسی کردیم، نوبت به‌یک سوال نسبتاً متداول می‌رسد: طلای ایرانی بخریم‌ یا خارجی؟ بخش بعدی به این موضوع اختصاص دارد.


طلای ایرانی بهتر است ‌یا طلای خارجی؟

پاسخ به این سوال بستگی به شما دارد. مطمئناً در هنگام خرید طلا فاکتورهای زیادی در ذهن شما وجود دارد: ظرافت طراحی، رنگ طلا، اجرت ساخت، کیفیت و مواردی از این قبیل را حتماً در ذهن دارید. هر کدام از این فاکتورها می‌توانند تعیین کننده باشند. با همه‌ی این‌ها برای مثال طلای ایتالیایی به دلیل ظرافت بالا در طراحی، کارمزد ساخت بالایی دارد، اینکه خرید چنین طلایی توجیه اقتصادی دارد ‌یا نه به بودجه‌ی شما بستگی دارد. اما در اینجا می‌خواهیم از‌یک محصول داخلی حمایت کنیم که از قضا بین خارجی‌ها هم پرطرفدار است.

اسم طلای ‌یزد را ممکن است شنیده باشید. این طلا به لحاظ عیار و مدل‌های متنوع در ساخت قطعات طرفداران زیادی دارد. طلای ‌یزد معمولاً با عیار۲۰ ساخته می‌شود. این طلا به نسبت شفاف‌تر و مقاوم‌تر است. طلاسازی در ‌یزد به یک صنعت تبدیل شده است و هزاران کارگاه در این شهر به ساخت طلا مشغول هستند. اگر بین طلای خارجی و ایرانی و‌ یا بین ایرانی‌ها به تردید دچار شدید، طلای‌یزد را در ابتدای لیست بررسی‌هایتان قرار دهید.


منبع: دی اجرت


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده